Film ve dizi dünyasın da beklentileri karşılamayan filmler, diziler olduğu gibi çok iyi filmler ve diziler de mevcut. İyi bir film/dizi için en önemli unsur tabi ki öncelikle hikâyesi yani senaryosu sonra yönetmen ve oyuncular geliyor. Bazen her şey çok güzel olmasına rağmen finali maalesef beklentilerin altında kalıyor. Örneğin dizi sektöründe ilk beşe girecek Lost, Game of thrones çok beğenilmesine rağmen finalleri ile çok tartışıldı. Bunun gibi onlarca örnek verilebilir.
Bu neden böyle oluyor sorusunun, belki tek bir cevabı yok ama sorumlusu, doğal olarak senarist ve senaristin iyi bir final yazamama sorunu olarak ortaya çıkıyor.
Senaristlerin senaryolarında iyi bir final yazamama sorunları oldukça yaygın olsa da, bu sorunların üstesinden gelmek için çeşitli çözümler de bulunmaktadır. Bu sorunların ana nedenleri ve çözümleri nelerdir? Bir göz atalım.
Zayıf Planlama
Senaryo da hikâye yeterince planlanmadığında final, hikâyenin doğal akışına uygun olmaktan çıkar. Bu da senaristin istenilen bir final yapamamasına yol açar.
Bunun için senaristler kapsamlı ön hazırlık yapmalı.Senaristler, hikâyeyi detaylı bir şekilde planlayarak ana olay noktalarını belirlemeli.
Senarist;Senaryonun Kritik Noktalarını belirlemeli. Önemli dönüm noktalarını belirleyerek finalin bu yapı üzerine inşa edilmesini sağlamalı.
Karmaşık Hikâye Yapıları
Çok fazla karakter veya alt hikâye, finalin kafa karıştırıcı olmasına yol açabilir. Senarist;Senaryo da sadeleştirme yapmalı. Gereksiz yan hikâyeleri çıkartarak ana hikâye üzerinde yoğunlaşmalı.
Senarist; Karakter kataloğu oluşturmalı. Her karakterin rolünü ve önemini netleştirmek, ana karakterler üzerinde yoğunlaşmalı.
Beklentilerin Karşılanamaması
Birçok iyi olarak beklenilen filmlerin ana sorunu beklentinin altında kalmaktır. İzleyici beklentileri ile senaryonun finali arasında bir uyumsuzluk olabilir.
İzleyici analizi yapmak çözümlerden biri olabilir. Senaristler, hedef kitlelerini tanıyarak beklenen sonları ve temaları anlamalı.
Ön izleme ile bir nevi senaryo ön çalışması yerine geçebilir. Senaristler, Senaryonun örnek gösterimlerini yaparak izleyici tepkilerini izleyip senaryosunu ona göre değiştirebilir.
Duygusal Bağlantı Eksikliği
Karakterler ile izleyici arasında derin bir bağ kurulamıyorsa final etkisiz kalabilir.
Karakter derinliğinin iyi yapılması gerekir. Karakterlerin arka planlarını ve motivasyonlarını daha iyi anlatılmalıdır.
Senarist duygu odaklı yazım yapmalıdır. İzleyiciyi etkileyen duygusal sahneler ile karakter gelişimini desteklemelidir.
Karakter Gelişimi
Karakterler, hikâye boyunca yeterince derinleşmezse final inandırıcı olmayabilir.
Senarist; Karakter arc’ı yani karakter yayını iyi belirlemeli.Her bir karakterin kendi yolculuğunu ve gelişimini planlamalıdır. İlişkilerin evrimini ve değişimini iyi anlatıp,karakterler arasındaki dinamikleri göz önünde bulundurarak finalin bu gelişmelerle bağlantılı olmasını sağlamalıdır.
Yazım Stili
Abartılı veya karmaşık anlatım tarzları sonun başarısını etkileyebilir.
Senaristler, daha temiz bir anlatım dili ile yazmalıdır.Finalde açık ve net bir üslup benimsemelidir.
Senaristler, yazdıklarını farklı okuyucular ile test etmelidir. Yazım sonrası, farklı bakış açıları sunan kişilerden geri bildirim almak pek çok sorunu ortadan kaldırır.
Zaman Yetersizliği
Proje zaman kısıtlamaları, senaristler için finalin aceleye getirilmesine neden olabilir.
Zaman yönetimini projenin başında belirlemek gerekir. Yazım sürecini iyi planlayarak, final için yeterli zaman ayırmalıdır.
Taslaklar geliştirmek senariste zaman kazandırır.Senarist, önce bir taslak yazarak zaman baskısı altında finalin kalitesini koruyabilir.
Senaristlerin iyi bir final yazamaması, genellikle belirtiğim faktörlerden kaynaklanır. Bu sorunları aşmak için dikkatli planlama, karakter derinliği, izleyici beklentilerini anlama ve yeterli zamanı ayırma gibi yaklaşımlar benimsemek, daha kaliteli ve tatmin edici sonuçlar elde edilmesine katkı sağlar.
Bizde de bu kriterleri göz önüne alarak film ya da dizi yazmak gerekir. Gerçi bizde ki diziler reyting nedeniyle senaristlerin yazdığı sonu bir türlü göremiyor. Belki de sorun zaten o senaryonun senaristin isteyerek değil de sipariş üzerine yazmasından kaynaklanıyordur.
Yorum Ekle
Yorumlar
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Osman Yiğitoğlu
Senaristlerin iyi final yazamama sorunu
Film ve dizi dünyasın da beklentileri karşılamayan filmler, diziler olduğu gibi çok iyi filmler ve diziler de mevcut. İyi bir film/dizi için en önemli unsur tabi ki öncelikle hikâyesi yani senaryosu sonra yönetmen ve oyuncular geliyor. Bazen her şey çok güzel olmasına rağmen finali maalesef beklentilerin altında kalıyor. Örneğin dizi sektöründe ilk beşe girecek Lost, Game of thrones çok beğenilmesine rağmen finalleri ile çok tartışıldı. Bunun gibi onlarca örnek verilebilir.
Bu neden böyle oluyor sorusunun, belki tek bir cevabı yok ama sorumlusu, doğal olarak senarist ve senaristin iyi bir final yazamama sorunu olarak ortaya çıkıyor.
Senaristlerin senaryolarında iyi bir final yazamama sorunları oldukça yaygın olsa da, bu sorunların üstesinden gelmek için çeşitli çözümler de bulunmaktadır. Bu sorunların ana nedenleri ve çözümleri nelerdir? Bir göz atalım.
Zayıf Planlama
Senaryo da hikâye yeterince planlanmadığında final, hikâyenin doğal akışına uygun olmaktan çıkar. Bu da senaristin istenilen bir final yapamamasına yol açar.
Bunun için senaristler kapsamlı ön hazırlık yapmalı. Senaristler, hikâyeyi detaylı bir şekilde planlayarak ana olay noktalarını belirlemeli.
Senarist; Senaryonun Kritik Noktalarını belirlemeli. Önemli dönüm noktalarını belirleyerek finalin bu yapı üzerine inşa edilmesini sağlamalı.
Karmaşık Hikâye Yapıları
Çok fazla karakter veya alt hikâye, finalin kafa karıştırıcı olmasına yol açabilir. Senarist; Senaryo da sadeleştirme yapmalı. Gereksiz yan hikâyeleri çıkartarak ana hikâye üzerinde yoğunlaşmalı.
Senarist; Karakter kataloğu oluşturmalı. Her karakterin rolünü ve önemini netleştirmek, ana karakterler üzerinde yoğunlaşmalı.
Beklentilerin Karşılanamaması
Birçok iyi olarak beklenilen filmlerin ana sorunu beklentinin altında kalmaktır. İzleyici beklentileri ile senaryonun finali arasında bir uyumsuzluk olabilir.
İzleyici analizi yapmak çözümlerden biri olabilir. Senaristler, hedef kitlelerini tanıyarak beklenen sonları ve temaları anlamalı.
Ön izleme ile bir nevi senaryo ön çalışması yerine geçebilir. Senaristler, Senaryonun örnek gösterimlerini yaparak izleyici tepkilerini izleyip senaryosunu ona göre değiştirebilir.
Duygusal Bağlantı Eksikliği
Karakterler ile izleyici arasında derin bir bağ kurulamıyorsa final etkisiz kalabilir.
Karakter derinliğinin iyi yapılması gerekir. Karakterlerin arka planlarını ve motivasyonlarını daha iyi anlatılmalıdır.
Senarist duygu odaklı yazım yapmalıdır. İzleyiciyi etkileyen duygusal sahneler ile karakter gelişimini desteklemelidir.
Karakter Gelişimi
Karakterler, hikâye boyunca yeterince derinleşmezse final inandırıcı olmayabilir.
Senarist; Karakter arc’ı yani karakter yayını iyi belirlemeli. Her bir karakterin kendi yolculuğunu ve gelişimini planlamalıdır. İlişkilerin evrimini ve değişimini iyi anlatıp, karakterler arasındaki dinamikleri göz önünde bulundurarak finalin bu gelişmelerle bağlantılı olmasını sağlamalıdır.
Yazım Stili
Abartılı veya karmaşık anlatım tarzları sonun başarısını etkileyebilir.
Senaristler, daha temiz bir anlatım dili ile yazmalıdır. Finalde açık ve net bir üslup benimsemelidir.
Senaristler, yazdıklarını farklı okuyucular ile test etmelidir. Yazım sonrası, farklı bakış açıları sunan kişilerden geri bildirim almak pek çok sorunu ortadan kaldırır.
Zaman Yetersizliği
Proje zaman kısıtlamaları, senaristler için finalin aceleye getirilmesine neden olabilir.
Zaman yönetimini projenin başında belirlemek gerekir. Yazım sürecini iyi planlayarak, final için yeterli zaman ayırmalıdır.
Taslaklar geliştirmek senariste zaman kazandırır. Senarist, önce bir taslak yazarak zaman baskısı altında finalin kalitesini koruyabilir.
Senaristlerin iyi bir final yazamaması, genellikle belirtiğim faktörlerden kaynaklanır. Bu sorunları aşmak için dikkatli planlama, karakter derinliği, izleyici beklentilerini anlama ve yeterli zamanı ayırma gibi yaklaşımlar benimsemek, daha kaliteli ve tatmin edici sonuçlar elde edilmesine katkı sağlar.
Bizde de bu kriterleri göz önüne alarak film ya da dizi yazmak gerekir. Gerçi bizde ki diziler reyting nedeniyle senaristlerin yazdığı sonu bir türlü göremiyor. Belki de sorun zaten o senaryonun senaristin isteyerek değil de sipariş üzerine yazmasından kaynaklanıyordur.