SON DAKİKA
Hava Durumu

Mesafeli sözleşmelerde cayma hakkının istisnaları

Yazının Giriş Tarihi: 17.10.2024 23:42
Yazının Güncellenme Tarihi: 17.10.2024 23:43

Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü, Ticaret İl Müdürlükleri tarafından tüketicileri korumak adına yoğun bir mücadele vermektedirler. Bizlere düşen sorumluluk ise haksızlığa uğradığımızda yasal yollardan haklarımızı aramaktır.

6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile mesafeli sözleşmelerde cayma hakkının istisnalarını sizlere aktaracağım.

Mesafeli sözleşme nedir?

Satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde, taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an da dahil olmak üzere uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmelerdir.

Bir sözleşmenin mesafeli sözleşme olarak kabul edilebilmesi için;

- Satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığının bulunmaması,

- Uzaktan pazarlamaya yönelik olarak oluşturulmuş bir sistemin kullanılması,

- Sözleşmenin kurulduğu ana kadar-sözleşmenin kurulduğu an da dâhil olmak üzere- uzaktan iletişim araçlarının kullanılması gibi üç koşulun bir arada bulunması gerekir.

Cayma hakkının istisnaları

Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz:

a) Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara bağlı olarak değişen ve satıcı veya sağlayıcının kontrolünde olmayan mal veya hizmetlere ilişkin sözleşmeler.

b) Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler.

c) Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler.

ç) Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olan mallardan; iadesi sağlık ve hijyen açısından uygun olmayanların teslimine ilişkin sözleşmeler.

d) Tesliminden sonra başka ürünlerle karışan ve doğası gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara ilişkin sözleşmeler.

e) Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan kitap, dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmeler.

f) Abonelik sözleşmesi kapsamında sağlananlar dışında, gazete ve dergi gibi süreli yayınların teslimine ilişkin sözleşmeler.

g) Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması gereken, konaklama, eşya taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve eğlence veya dinlenme amacıyla yapılan boş zamanın değerlendirilmesine ilişkin sözleşmeler.

ğ) Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler veya tüketiciye anında teslim edilen gayri maddi mallara ilişkin sözleşmeler.

h) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler.

Mesafeli sözleşmelerde birçok tüketici mağdur edilmektedir. Mesafeli sözleşmelerde daha çok dikkat etmekte yarar var.

Haklarınızı okuyarak, inceleyerek ve sorarak öğrenip en az hasarla hayatınıza devam edebilirsiniz.

Sözle değil, sözleşme ile işinizi mutlaka garanti altına alınız.

‘Bilinçli tüketici, sağlıklı ekonominin temelidir.’

Satıcı tüketiciyi, tüketicide satıcıyı haksız yere mağdur etmemelidir.

Soru ve sorunlarınız için ‘Alo 175 Tüketici Hattı’ndan bilgi edinebilirsiniz.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.