SON DAKİKA

Dünya Tüketiciler Günü

Yazının Giriş Tarihi: 15.03.2025 12:08
Yazının Güncellenme Tarihi: 15.03.2025 12:12

15 Mart ‘Dünya Tüketiciler Günü’, 15-21 Mart ‘Tüketiciyi Koruma Haftası’.

Dünyanın ilk standart ve tüketici kanunu Bursa Belediyesi Kanunu olarak Sultan II. Beyazıt zamanında, 1502 yılında çıkarılmış ve yürürlüğe girmiştir.

523 yıl önce ürünlerin satışları, fiyatlar ve kalitelerin standardı konulmuş ve ecdadımız güzel ve özel bir uygulamaya imza atmış.

460 yıl sonra ise 15 Mart 1962 yılında tüketici kanununu ABD uygulamaya geçirmiş.

1985 yılında ise Birleşmiş Milletler tarafından alınan bir kararla 15 Mart, Dünya Tüketiciler Günü olarak kabul edilmiş. O yıldan itibaren her yıl tüm ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de 15 Mart, “Dünya Tüketiciler Günü” olarak kutlanıyor.

Selçuklu ve Osmanlı devletlerindeki ahilik sistemi ve lonca teşkilatlarına kadar uzanan tüketicinin korunması mevzusunda güçlüler karşısında zayıfların korunmasına ve adil hareket edilmesine büyük önem verilmiş.

Tüketicinin korunması için en büyük çalışmayı Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü sürekli bilgilendirme ve bilinçlendirme konusunda çalışmalar yapıyor.

Tüketici haklarının korunması noktasında lokomotif görevi üstlenen Bursa nezdindeki Tüketici Hakem Heyetleri’ne 2024 yılında 266 milyon 279 bin TL değerinde, toplam 27 bin 889 başvuru yapıldı. Bursa il ve ilçe Tüketici Hakem Heyetleri’nde toplam 27 bin 889 uyuşmazlık dosyası karara bağlanırken, yüzde 50 lehte, yüzde 47 aleyhte ve yüzde 3 oranında da görevsizlik kararı verildi.

2024 yılında ‘Haksız Fiyat Artışı Sistemi’ne (HFA) sistem üzerinden gelen 1453 adet şikâyet üzerine ve 6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında Bursa Ticaret İl Müdürlüğü tarafından yapılan denetimler sonucunda 3 bin 689 işletme denetlendi.

568 bin ürün denetlendi. Toplamda yaklaşık 8 milyon 825 bin TL idari para cezası uygulandı.

2025 Ocak ve Şubat aylarında Bursa’da Tüketici Hakem Heyetleri’ne 4 bin 920 başvuru yapıldı ve 4 bin 561 dosyaya karar verildi.

2025 yılında da Bursa Ticaret İl Müdürlüğü okullarda ve AVM’lerde tüketicileri bilinçlendirme eğitimi verilmekte ve stantlar kurulmaktadır.

Ayrıca iş dünyasına yönelik olarak ayakkabı, beyaz eşya, mobilya, tekstil, elektronik eşya vb satışlarında tüketici memnuniyeti sağlamak ve mağduriyetlerin yaşanmaması için ilgili kurumların sektör temsilcilerine yönelik bilgilendirme toplantıları yapılmakta ve uyulması gereken kuralların anlatılmaktadır.

Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü tarafından 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılı resmi ve özel okullarda eğitim ve öğretim görmekte olan ortaokul öğrencilerine yönelik ’Cumhuriyetimizin 100. Yılında Tüketici Hakları’ konulu resim yarışmasında Bursa il birincisi olan Özel Çağdaş Öncü Okulları öğrencisi Bilgenaz Uyar’a Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü tarafından gönderilen hediyesi ve katılım sertifikası, ayrıca ödüle layık görülen öğrencinin okuluna Ticaret Bakanı Ömer Polat’ın teşekkür plaketi, resim öğretmeni Beste Kargöz’e de teşekkür sertifikası Ticaret Bakanlığı adına Bursa Ticaret İl Müdürü İsmail Arslan takdim etti.

Bursa geçmişte olduğu gibi bugünde tüketici hakları konusunda hep öncü olmuştur.

Hem üreticilerimize, hem satıcılarımıza hem de tüketicilerimize çok büyük sorumluluk ve görevler düşüyor.

Bizlerin birer tüketici olarak tüketmeden önce dikkat etmemiz gereken hususlar var.

- Yerli ve milli ürünlerimizi tercih etmek.

- TSE markalı ürünleri tercih etmek.

- Gıda ürünlerinde son kullanma tarihine dikkat etmek.

- Etiket ve kasa fiyatını karşılaştırmak.

- Fiş ya da fatura alıp bir süre muhafaza etmek.

- Alışverişin ihtiyaç olduğundan emin olmak.

- Sözleşmeleri okumadan ve anlamadan imzalamamak!

- Her reklama ve ilana aldanmamak.

- Hediye ve çekiliş kuponlarına kanmamak.

- Mağdur edildiğinizde hakkınızı kanuni yoldan aramak.

Bireysel ve kurumsallığın yanı sıra ülke olarak daha güçlü olmamız için tükettiğimizden fazlasını üretmemiz gerekiyor.

İnsanların sınırsız arzularına göre değil, imkân ve şartlarına göre tüketmesi daha doğru olacaktır.

Sözle değil, sözleşme ile işinizi mutlaka garanti altına alınız.

Gereksiz yere tüketmek, kendimize ve ülkemizin ekonomisine zarardır.

Satıcı tüketiciyi, tüketici de satıcıyı haksız yere mağdur etmemelidir.

‘Bilinçli tüketici sağlıklı ekonominin temelidir.’

Soru ve sorunlarınız için 'Alo 175 Tüketici Hattı'ndan bilgi edinebilirsiniz.

Tüketicilerimize faydalı, esnaflarımıza da bereketli alışverişler dilerim…

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar

Dünya Tüketiciler Günü

15.03.2025 12:08

15 Mart ‘Dünya Tüketiciler Günü’, 15-21 Mart ‘Tüketiciyi Koruma Haftası’. Dünyanın ilk standart ve tüketici kanunu Bursa Belediyesi Kanunu olarak Sultan II. Beyazıt zamanında, 1502 yılında çıkarılmış ve yürürlüğe girmiştir. 523 yıl önce ürünlerin satışları, fiyatlar ve kalitelerin standardı konulm

Gençler bilinçli tüketici olmanın resmini çizmeye var mısınız?

13.02.2025 23:04

Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü tarafından duyurulan “Bilinçli Tüketici Olmak” konulu, ülke çapında resmi ve özel okulların 5.6.7 ve 8. sınıf öğrencileri için resim yarışması ile ilgili duyuruyu biz de buradan sizlere aktaralım… Eğitim çağındaki çocuklarım

Bursa THH’nin 21 yıllık ‘Z Raporu’

27.01.2025 11:30

Bursa ilinde 1 il Tüketici Hakem Heyeti ve 5 ilçe Tüketici Hakem Heyeti olmak üzere toplam 6 adet Tüketici Hakem Heyeti faaliyetine devam ediyor. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında; 2025 yılı için parasal sınırları bir kez daha hatırlatalım. 1 Ocak 2025 - 31 Aralık 2025 ta

Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
logo
agazete En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.