Advert
Sporun psikolojisi
Salih Kaba

Sporun psikolojisi

Sağlıklı bir yaşamın en önemli unsuru spor yapmaktır. Sporun beden sağlığına olan etkileri uzun zamandır araştırma konusuydu. Özellikle kalp ve damar sağlığı üzerindeki olumlu etkileri artık herkesçe biliniyor. Ancak 80’li yıllardan itibaren sporun ruh sağlığı üzerindeki etkileride araştırılmaya başlandı.

Araştırmalar gösteriyor ki düzenli spor yapanlarda depresyon, kaygı ve öfke kontrolüyle ilgili sorunlar düzenli spor yapmayanlara göre çok daha az rastlanıyor. Depresyon ve kaygı yaşayan kişilerle yapılan çalışmalarda da spor yaptırılan gruptakilerin semptomlarında spor yapmayanlara oranla çok daha hızlı bir biçimde azalma görülüyor.

Yaşlılar üzerinde yapılan çalışmalar ise aynı ölçüde etkileyici. Spor beyin hücrelerinin daha uzun yaşamasını sağladığı için düzenli egzersiz yapan yaşlılar bunama konusunda, yapmayanlara oranla daha çok avantajlılar.

Peki, spor bunu nasıl sağlıyor? Nasıl oluyor da beynimiz, ruh sağlığımız üzerinde bu kadar etkili olabiliyor? Spor sayesinde bazı faktörler devreye giriyor:

Biyokimyasal faktörler: Spor yapıldığında vücut endorfin salgılar. Endorfin doğal bir ağrı kesicidir. Bunun yanı sıra salgılanan norepinefrin ve serotonin gibi nörotransmiterlarantidepresan gibi çalışarak kişinin daha iyi, daha mutlu hissetmesini sağlar.

Fizyolojik faktörler: Tansiyonun düşmesi, nabzın düşmesi ve daha kolay nefes alabilmek beyne daha fazla kan gitmesini ve kasların da daha iyi gevşeyebilmesini sağlar.

Psikososyal faktörler: Spor yapmak yağların azalması ve vücudun şekle girmesini sağlar. Günümüzde beden imajı neredeyse bir takıntı halini almıştır. Spor yapan insanların beden imajında bir gelişme olur. O da özgüvenlerinin artmasını sağlar.Bedenini, görünüşünü kendi çabasıyla değiştirmek, geliştirmek insana “kontrol” hissi verir. Bu da özgüvene katkıda bulunan bir faktördür. Bunun yanı sıra spor yaparken sosyal bir ortamda, insanlarla iletişim içinde olmak da sporun ruh sağlığına yararlarından biridir.

Sağlam kafa sağlam vücutta bulunur” sözünü artık araştırmalar da destekliyor. Herkesin spor yapmak için bir nedeni vardır. Ama bilinen o ki, ister spor salonundan çıkmayın, ister haftada bir iki kez yapın, düzenli spor herkesi iyi hissettirir!

Sağlıklı beslenme tüyoları

Bitkisel besinleri, haşlanmış, ızgara yemekleri tercih edin. Yemeklerinizi buharda ve yanmaz tavada pişirin. Hazır gıdalardan ve hayvansal gıdalardan mümkün olduğunca uzak durun.

- Kilo almada önemli etken yağlardır. Beslenmenizde yağ oranını azaltın. Normal kişiler,günlük kalori ihtiyacının yüzde 30 unu yağ olarak almalıdır. Günlük kalori ihtiyacının yüzde 30'u 9'a bölünürse gr cinsinden yağ miktarı ortaya çıkar. İhtiyaç 1800 kalori ise, bunun 540 kalorisi yağlardan alınmalıdır. Yani günde ençok 60 gr yağ yeterlidir.

- Kanınızdaki Kolesterolün ve tiplerinin seviyesini bilin. Kolesterol doğal olarak bünyeniz tarafından üretilen bir madde olmasına rağmen alınan besinlerle de ilgilidir. LDL olarak kısaca ifade edilen tipi “Kötü huylu kolesterol” diye tanımlanır. LDL damar sertliğine neden olur. HDL ise “İyi huylu kolesterol” olarak tanımlanır ve atar damarların tıkanmasını önler. Kanda düşük LDL, yüksek HDL seviyesi iyi bir durumdur. Uygun beslenme ile birlikte egzersiz, HDL seviyesini yükseltir.

Öğün atlamayın. Yemeklerde tabağınızı tam doldurmayın. Yavaş yiyin. Öğün aralarında bir şey yemek ihtiyacı duyarsanız meyve iyi bir seçimdir. Tatlılardan kaçının.

DİĞER YAZILAR
Sende Yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500