Advert
Fitness'ta ilk süreç  nasıl olmalı?
Salih Kaba

Fitness'ta ilk süreç nasıl olmalı?

 

Hata 1: Hızlı İlerlemeye Çalışıyorsun!

Spordan hızlı şekilde geri dönüş almayı elbette herkes ister ve istemelidir. Ancak bu hırs bizi çoğu zaman başarısızlığa sürüklüyor. Ne yazık ki sektör verilerine göre spor salonlarına kayıt olan her 10 bireyin 8’i spora bir ay bile devam edemiyor.

Hızlı başlayıp, hızlıca bırakmak istemeyiz. Spor ancak devamlılık sağlandığında hayatımıza anlam katacaktır. Her şeyi bir anda yapmak zorunda değiliz, acele etme! Muhtemelen hemen çok yüksek ağırlıklar kaldıramayacaksın, diyetin muhteşem işlemeyecek, spora şevkle gidemeyeceğin günler olacak. Bunlar ancak zamanla kazanabileceğimiz şeyler. Ayrıca kısa sürede arzuladığın fiziğe ulaşamayacaksın. Muhtemelen istediğin vücut için en az 6 ay düzenli sporuna ve beslenmene dikkat etmelisin. Keyif ve sürdürülebilirlik dikkat edeceğin en önemli noktalar olmalı. 

HATA 2: BİLİNÇLİ BİR PROGRAMIN YOK

Spor salonuna gittiğinde ne yapman gerektiğini bilmiyorsun. Bir şeyler yapsan dahi, işler istediğin gibi gitmediğinde nasıl değişiklik yapman gerektiğini bilmiyorsun. Antrenmanlarını takip etmiyorsun, her hafta aynı egzersizleri aşağı yukarı aynı şekilde yapıp salondan ayrılıyorsun.

Takip etmiyorsak, tahmin ederiz. Egzersiz psikologlarına göre ise tahminlerimiz genelde çok kötü. Bu yüzden mutlaka egzersiz fizyolojisinin adaptasyon prensiplerine göre bilinçli şekilde, hayat standartlarımıza uygun ve bizi daha da motive edecek bir programa sahip olmalıyız. Hangi gün hangi egzersizi ne şekilde yapacağımız önceden belli olmalı. Egzersiz değil, antrenman yapmalıyız.

HATA 3: AĞIRLIK ÇALIŞMIYORSUN

Atletik ve estetik bir fizik için yalnızca koşu bandında veya bisiklette kardiyo yapmak yeter zannediyorsun. Ağırlık çalışmanın bir şekilde zararlı olduğunu düşünüyorsun veya sakatlanmaktan endişe ediyorsun. Oysaki ağırlık çalışmamak daha zararlı.

30 yaşından itibaren kas kaybetmeye başlıyoruz. Kas kütlemizin olmayışı vücudumuzda ağrı ve sakatlıkları artırıyor. Vücudumuzun estetik hatlara sahip olması kas kütlemiz ile beraber geliyor. Oysaki kardiyo çalışmaları kas kütlesini artırmaktan ziyade enerji harcamamıza neden oluyor. Bunun yağ yakımında faydası bulunuyor, fakat ağırlık çalışmak kaslarımızı geliştirdiği ve metabolizmamızı hızlandırdığı için zamanla oturduğumuz yerde kalori tüketir hale geliyoruz. Dolayısıyla estetik ve sağlıklı bir vücut için muhakkak ağırlık çalışmalıyız.

Sabır şart

HATA 4: EGZERSİZLERİ

DOĞRU ŞEKİLDE UYGULAMIYORSUN

Omurgan kambur, kalçanı kullanamıyorsun, tekniğine yoğunlaşmadan çalışıyorsun. Egzersizleri öğrenmek için sabırlı değilsin. Kabul edelim o kadar keyifli gelmeyebiliyor başlarda. Ancak eğer en baştan doğru öğrenmek için gayret edersen spor hayatın boyunca endişelenmene gerek kalmayacak.

Egzersizleri doğru yapmadığımızda aylar da geçse bazı kaslarımız gelişmiyor, çünkü onları hedefleyemiyoruz. Daha da önemlisi eklemlerimize veya yumuşak dokularımıza zarar verebiliyoruz. Egzersizleri doğru şekilde öğrenmek için kendimize biraz zaman vermeli, egomuzu bir tarafa bırakmalıyız. Bir eğitmene danışabilirsin, kendini videoya kaydedip izleyebilirsin. Özellikle bir yerinde rahatsızlık veya ağrı hissediyorsan kesinlikle üzerine gitmemelisin. Spordan daha iyi verim alabilmek için ağırlık çalışmasına vücudunu yıpratmak için yapman gereken bir şey değil, bir sanat disipliniyle yaklaşmalısın.

 

HATA 5: EĞLENDİREN ANTRENÖRÜ İYİ SANIYORSUN

Her geçen gün yeni bir metodun veya ekipmanın popüler olduğu zengin bir dünya fitness dünyası. Hemen hemen her metodun da bir mantığı bulunuyor. Fakat metotlar arasında sürekli geçiş yapmak ve adaptasyon prensiplerine izin vermeden o yeni ve “devrim niteliğindeki” egzersizleri uygulamak bize faydadan çok zarar getirecektir.

Gerek kendi başına, gerek eğitmeninle beraber antrenman yaparken amacın her antrenmanda daha iyi performansa erişmek olmalıdır.  Her geçen gün daha hızlı, daha güçlü, daha enerjik olmalısın. Bunun için birkaç hafta geçmesini beklemene gerek yok, uyguladığın şeylerin moda olması da gerekmiyor. Eğer her antrenman daha iyi oluyorsan, istediğin gibi eğlenebilirsin. Her antrenman daha iyi olmuyorsan, bir şeyler yanlış gidiyor demektir.

HATA 6: SIKILAŞTIRAN EGZERSİZİ ARIYORSUN

Egzersizlerin vücudumuzda 3 etkisi olur: enerji harcarız, kaslarımız güçlenir, kaslarımız büyür. Kaslarımız “sıkılaşma” yaşamazlar, ya da karın kası çalışmak göbeğimizdeki yağları eritmez.

Yağlar vücudumuzun enerji deposudur. Yağlarımızın yakılması da vücudumuzun enerji ihtiyacı hissetmesiyle ortaya çıkar. Egzersizle beraber vücudumuz ekstra enerjiye ihtiyaç duyduğu için depoladığı bu yağları yakmaya başlar. Bu yağlar çalışılan kasın etrafından yakılmaz, vücudumuz nereden isterse oradan yakılır. Genelde de nerede daha fazla ise oradan yakılmaya başlar.

Sıkılaşma ise yağlarımızın yakılarak vücudumuzun daha incelmesi ve sertleşmesi ile gerçekleşir. Dolayısıyla bir egzersiz direkt olarak vücudumuzu sıkılaştırmaz. Egzersizler kasları büyütür, ama yağları da yaktığı için daha sıkı görünürüz.

Bu sebeple özellikle bir bölgeden yağ yakmak için, “sıkılaştıran egzersiz” aramamıza gerek yok. Bu yaklaşım bazen o bölgenin daha da kalınlaşmasına neden olabilir. Yapmamız gereken kalori harcayarak vücudumuzun o bölgedeki yağları tüketmesine yardımcı olmak. Bunu da beslenme ile yapabiliriz.

HATA 7: BESLENME DÜZENİN HAYATINI ZİNDAN EDİYOR

En önemli noktanın sürdürülebilirlik olduğundan bahsetmiştik. Eğer uyguladığın beslenme düzenini ömür boyunca uygulayabileceğine inanmıyorsan, muhtemelen yanlış yoldasın. Beslenme aslında kısıtlayıcı ve keyifsiz olmak zorunda değil. Eğer bir sağlık problemin yoksa, illa belli gıdaları tüketip diğerlerinden kaçınman gerekmiyor.

Çoğu zaman vücudumuzu değiştirmemiz için gerçekten önemli olan şeyin ne olduğunu anlayamadığımızda gereksiz efor sergileyebiliyoruz, hatta karşılığını da alamıyoruz. Popüler olan ama hiç alışık olmadığın o diyeti uygulamak zorunda değilsin. Yağlar ya da karbonhidratlar düşman, proteinler mucizevi değil.

Yapman gereken hayat şartlarına en yakın şekilde sağlıklı pişirme teknikleri ile dengeli şekilde beslenmek. Herhangi bir besin grubunu dengesiz şekilde abartmadığın müddetçe muhtemelen doğru yoldasın. Yani karbonhidrat düşman değil, çok fazla karbonhidrat düşman. Şeker kötü değil, dengesiz şekilde fazla şeker kötü. Fastfood kötü değil, sürekli fastfood tüketmek kötü.

DİĞER YAZILAR
Sende Yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500