BURSA
Giriş Tarihi : 03-07-2020 10:01   Güncelleme : 03-07-2020 10:01

Mutlu çocuklar umutlu yarınlar

Bursa’mızın başarılı pediatrik fizyoterapistlerinden Sense&Play Çocuk Gelişim Merkezi’nin kurucusu Gülden Yıldırım ile başta çocukların gelişimine vermiş oldukları katkılar olmak üzere daha bir çok konuyu ele aldığımız kapsamlı bir röportaj gerçekleştirdik.

Mutlu çocuklar umutlu yarınlar

Özkan YILDIRIM

  • Gülden Hanım ,röportajımıza başlamadan önce sizi tanımak isteriz,sonrasında da sorularımızı yöneltelim.

Elbette, memnuniyetle.1984  Tokat/Erbaa doğumluyum. Bebeklik dönemimden itibaren çok sevdiğim Bursa da yaşıyorum. İlkokul, ortaokul ve liseyi Hürriyet semtinde bitirdim. Liseyi  derece ile tamamladıktan  sonra 2005 yılında yabancı dil öğrenme amaçlı YÖK tarafından tanınan Gürcistan'da  Tiflis Devlet Tıp Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümünü tercih ettim.

Uluslararası geçerliliği olan bir üniversite ve dünyada sayılı Tıp Üniversitesinden biri olan okulumda  farklı ülke ve kültürlerden gelen öğrencilerle tanışma imkanına eriştim. İngilizce, Rusça ve Gürcüce öğrenerek dil öğrenme amacıma ulaşmış oldum. Üniversite dönemim boyunca akupunktur, manuel terapi,masaj  gibi eğitimler aldım.

Üniversiteyi de derece ile bitirdikten sonra ülkeme geri dönüp aynı yıl çocukları çok sevdiğimden Yıldırım bölgesinde bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde çalışmaya başlayarak iş hayatına atıldım. Bu  dönemde eşimle tanıştım ve evlendim. 3 erkek çocuğu annesiyim.

Çocuk sahibi olduktan sonra  çocuklarla olan etkili iletişimin terapide  öğrenmelerine, ilerlemelerine inanılmaz katkı sağladığına şahit oldum.

10 yıl boyunca çeşitli özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalıştıktan sonra 2020 yılı itibariyle kendi kliniğim olan "sense&play Çocuk Gelişim Merkezi"nde danışanlarıma hizmet vermeye başladım.

Almış olduğunuz eğitimlerden bahseder misiniz? Bunları terapiye nasıl entegre ediyorsunuz?

Mezuniyet sonrası almış olduğum yüksek lisans müfredatında  eğitimlerden uluslararası geçerliliğe sahip olan Ayres Duyu Bütünleme ile duyu bütünleme terapisi; Bobath(NDT) ile özellikle serebral palsili çocuklarda terapi; B.D.F.T (Bebeklerde duyusal fonksiyonlar testi) ile erken dönemde bebeklerde duyusal testler; H.E.P (homeostaz-enrichment-plasticity) modeli ile kapsamlı değerlendirme yapıp çocuğa uygun müdahale programı oluşturuyorum.

HER ÇOCUĞUN HİKAYESİ FARKLI..

-Her çocuğun bana geliş hikayesi farklı,terapi programı her çocukta değişir. Bu yüzden kapsamlı değerlendirmek çok önemli, çocuk bana ilk defa geliyorsa HEP modeli ile çocuğu değerlendiriyorum.

  • HEP modeli ile çocuğu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Zengin ölçek ve testlerle çocuk gelişim basamaklarında hangi seviyede sıkıntı yaşıyor,önce onu belirliyorum. Örneğin terapide sürekli ağlayan bir çocuğumuz var bu şekilde terapi başarılı olamayacağı için önce ağlamasının nedenini araştırıyorum. Homeostazik bir problem mi var? Kabız mı ? Aç mı ? Uykusuz mu?

Ya da annesi stresli mi? kaygılı mı? Kaygı düzeyi yüksek olan ebeveynlerin çocukları da aynı kaygıyı yaşarlar.
 

Çocuk motivasyonunu kaybettiğinde, ondan çok şey beklendiği için mi başarılı olamıyor?

Yine okulda derslerde başarısız olan bir çocuk düşünelim , sadece mental olarak anlayamadığı için mi, yoksa fazla hareketle beyni regüle olan ,böyle öğrenen bir çocuksa ve uzun süre sırada oturmaya mı maruz kalıyor?

 Çocukta görme bozukluğu olmadığı halde  tahtadaki yazıyı defterine mi geçiremiyor?

Cevabını şöyle vereyim; 5 duyumuz dışında vestibüler, proprioseptif ve interoseptif duyumuz var. Duyularımızda işlemleme bozukluğu varsa öğrenemeyiz. Eğer çocuk tahtadaki yazıyı geçirmede zorluk yaşıyorsa bu vestibüler (denge ve hareket) işlemleme bozukluğu ile ilgili olabilir.

Yazı yazmakla ilgili sorun yaşıyor olabilir ,el farkındalığı gelişmemiştir, beynine eliyle ilgili yeterinde bilgi ulaşamıyor olabilir

Malesef bunun gibi onlarca sebepten dolayı çocuklar potansiyeli olduğu halde başarılı olamıyor.
Burada pediatrik fizyoterapistin sadece motor beceriler üzerinde değil akademik olarak, duyusal, duygusal, bilişsel olarak da gelişime katkı sağladığını anlayabilirsiniz.

Bu bağlamda  çocuğun ihtiyaç seviyesine göre yapabildiği ve sevdiği aktiviteden başlatıp oyun  ve terapiye aktif katılım gösterme odaklı çalışıyorum. Eğer çocuk mutlu değilse ,terapi başarısızdır ve çocuk öğrenemez. Terapi sürecim bu prensiple işliyor.

Riski en aza indiriyoruz
 

Bize ve okuyucularımıza Kliniğinizden bahseder misiniz?

Kliniğimde pandemi süreci ile beraber maksimum hijyen politikası izlenmektedir. Programımda bir seansta bir çocukla çalışıyorum ve gelen aileler birbiriyle karşılaşmayacak şekilde program düzenlemesi yapıyorum. Gün içinde belirli aralıklarla dezenfeksiyon ve havalandırma işlemi de olduğundan bulaş riskini en aza indirgemiş oluyoruz.

Terapi odamı Ayres Duyu Bütünleme modelindeki standart materyallerle, ergonomik ve fonksiyonel, çocuğun duyusal, emosyonel, motor, bilişsel ve homeostaz  durumunu  optimal derecede etkileyecek "zenginleştirilmiş çevre" düşüncesiyle tasarladım.

Bu bağlamda çeşitli salıncaklar, hamaklar ,tırmanma duvarı-merdiveni, trapez-teleferik sistemi ,top havuzu ,duyusal zenginlik açısından farklı dokuda ve ağırlıkta top ve oyuncaklar ile çocukların eğlendiği ve katılım sağladığı bir ortam oluşturmaya çaba gösterdik.

İLK GELEN ÇOCUĞUMUZU ÜCRETSİZ DEĞERLENDİRMEKTEYİM..

  • Aileler size nasıl ulaşabilirler?

Kliniğim İhsaniye-Esentepe Metro istasyonu arasında olup merkezi bir konumdadır. Bana ilk defa gelen bir çocuğumuzu  ücretsiz olarak değerlendirmekteyim. Hedefim erken müdahale kapsamında birçok aileye ulaşabilmektir.

Bunu örnekle açıklamam gerekirse emeklemeyen bir bebeğimiz var, acaba neden emeklemiyor diye araştırmak gerekli. Emekleme yoksa bunun altında  yatan başka sebepler olabilir. Acaba çocuğun vücut farkındalığı mı az ya da baş ,boyun,göz ve vestibüler  sistem ilişkisi bütünleşik değil mi? Yine vücudunun her iki tarafını koordine edemiyor mu?

Eğer erken dönemde altta yatan sebepleri bulup erken müdahale edebilirsek yaşamına etki edecek sorunlarını en aza indirgemiş olacağız.

Aileler bebekleri ya da çocukları ile ilgili fiziksel ve gelişimsel gerilikte kliniğime hemen başvuruda bulunabilirler.

0 531 218 29 06 nolu telefondan

senseandplay.net internet adresinden

fzt.guldenyildirim instagram hesabından

guldenmazgal@hotmail.com dan  da ayrıca bana ulaşabilirler.

GENİŞ BİR YELPAZEDE HİZMET VERİYORUM

  • Peki pediatrik fizyoterapist olarak hangi çocuklara hizmet veriyorsunuz?

Pediatrik popülasyonda çok geniş yelpazede çocuklara hizmet vermekteyim:

**Minör nörolojik defisit-gelişim geriliği

**Serebral palsi

**Riskli bebek

**Otizm

**Down sendromu ve diğer kromozomal hastalıklar

**Nöromuskuler kas hastalıkları

**Tortikollis

**Brakiyal pleksus

**Hidrosefali,mikrosefali

**Prematüre bebek

**Duyu bütünleme bozuklukları

**Tipik gelişim gösteren bebek ve çocuk takibi

Terapide ilerleme kaydedemediğiniz çocuklar oluyor mu ?Bu konuda yaklaşımınız nasıl?

İLERLEME YOKSA , BİR ŞEYLER YOLUNDA GİTMİYOR DEMEKTİR..

Eğer terapide herhangi bir ilerleme olmuyorsa bir şeyler yolunda gitmiyor demektir. Çünkü seviyesi ne olursa olsun her çocuğun açığa çıkmamış bir potansiyeli ve yapabildiği bir şeyler vardır. Bunun fakında olup terapi sürecinde doğru müdahale edebilirsek çocuk yapabildiği şeylerle karşımıza çıkacaktır. Unutmayın mutlu çocuk öğrenir; bu sayede beyinde yeni yolaklar inşa edilir ki biz buna "nöroplastisite" diyoruz

Son olarak, sizce iyi bir pediatrik fizyoterapist nasıl olmalı?

Öncelikle çocukları ve işini çok sevmeli, sabırlı olmayı bilmelidir.

Bebek ve çocuklarda tipik ve atipik gelişim basamakları ve duyusal gelişimi bilmelidir.

Çocuğun güçlü yanlarından müdahaleye başlamalıdır.

Gerek evde gerek terapide çocuğu terapiye dahil etmeli, ev ortamında da çevresel düzenlemeler yaparak terapiyi sıcak, sürekli ve canlı tutabilmelidir.

Ortez ve cihazlama konusunda aileyi bilgilendirebilmelidir.