Advert

ilk zil çaldı ancak eksikler var

2018-2019 eğitim öğretim yılı bugün başlıyor. Milyonlarca öğrenciyi birikmiş sorunların karşılayacağını öne süren Eğitim İş Şube Başkanı Özkan Rona, okullardaki altyapı ve donanım eksikliklerinin büyük bir engel olduğunu ifade etti.

ilk zil çaldı ancak  eksikler var

Bahar ÖZGÜN

 

18 milyon öğrenci ve 1 milyon eğitim emekçisi 2018-2019 eğitim öğretim yılına bugün merhaba diyecek. Eğitim İş Şube Başkanı Özkan Rona, eğitim öğretim yılına birikmiş ve çözüm bekleyen sorunlarla başlandığını öne sürdü. Karma eğitimin kaldırılması girişiminin tamamen ideolojik bakış açısıyla gerçekleştirildiğini iddia eden Rona, milyonlarca öğrencinin bu döneme birçok değişikliğin gölgesinde gireceğini savundu. Eğitim İş Şube Başkanı Özkan Rona, dernek ve vakıflarla imzalanan protokollerin, derslik açıklarının, kalabalık sınıfların, öğretmensiz okulların olduğunu da ifade etti. Taşımalı eğitim sıkıntısına değinen Rona, uluslararası sınavlardaki başarısızlıkların olduğunu da söyledi. Öğrencilerin tarikat ve cemaatlerin yurtlarına mahkûm edilmemesi gerektiğinin de altını çizen Rona, çocukların örgün eğitim dışına itilmesi, öğretmenlerin özlük sorunları, sözleşmeli ve ücretli öğretmenlik, öğretmenlerin aile birliğinin sağlanamaması, kadrolaşma gibi sorunların bu öğretim yılına da taşındığını öne sürdü. Rona, “Bütün bu sorunların üstüne bir de ekonomik krizin yarattığı etki yüklendi” diyerek açıklamalarını sürdürdü. 
 

OKULLAR HAZIR DEĞİL

Bursa'da bulunan okulların eğitim öğretime hazır olmadığını iddia eden Rona, “Birçok okulumuzun boya, tadilat, bakım-onarım gibi ihtiyaçları karşılanmamıştır. Kimi okullarda ise bu çalışmalar geçtiğimiz hafta başlatılmıştır. Çocuklarımız, bahçesinde inşaat iskelesi kurulu olan, içinde inşaat çalışmaları süren okullarda eğitime başlayacaktır. Dersliklerin boyası ve temizliği öğrenci velileri tarafından yapılmaktadır. Gittiğiniz her okulda cam silen, boya yapan, sınıfı temizleyen öğrenci velileriyle karşılaşmanız mümkündür” dedi. 
 

ÖĞRENCİLER MAĞDUR 

Rona, LGS’yle birlikte birçok öğrencinin evine en yakın okula yerleşemediğini de vurguladı. Yeni sistemle öğrencilerin istemedikleri okullara yerleştirileceği, birçok ailenin çocuklarını istemedikleri halde meslek, imam hatip lisesi ya da özel okullara göndermek zorunda kalacağı yönünde kaygılı olduğunu dile getiren Rona, “Bu değişikliğin uzun vadede eğitim sistemimizi tümden özelleştirme ve imam hatipleştirme projesinin bir adımı olduğu ortadır. Bursa'da ilk yerleştirmelerden sonra 6 binin üzerinde öğrencimiz açıkta kalmıştır. Yeteri kadar Anadolu Lisesi kontenjanı açılmadı. Son nakilde de yerleşemeyen binlerce öğrencimiz komisyon marifetiyle zorla İmam Hatip ve Meslek Liselerine yerleştirildi” dedi.

 

‘Karma eğitim’ vurgusu

Rona, Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2017-2019 yatırım planına göre fen liselerine 109.6 milyon lira bütçe ayrılırken, imam hatip okullarına 1.7 milyar lira ayrıldığını iddia etti. “Birçok imam hatip ortaokulu ve imam hatip lisesinde kız ve erkek öğrencilerin sınıfları ve koridorları ayrılmış, yani karma eğitime son verildi” savunmasını yapan Rona, Eğitim-İş olarak, bu girişimin iptali için dava açtıklarını dile getirdi. Özkan Rona, “Karma eğitimi yok etmeye çalışan, okullarımızı ‘haremlik-selamlık’ şeklinde ayırmaya kalkan bu anlayış; çocuklarımızı eşit haklara sahip, ülkenin geleceğinde yararlı yurttaşlar olarak eğitip yetiştirmek yerine, onları cinsel kimlikleriyle ön plana çıkarmaktadır” dedi.
 

İLKOKUL MALİYETİ BİN 624 LİRA

Okulların açılacak olması ile birlikte, birçok ailenin bütçesine okula başlangıç giderlerinin ağır bir yük olarak geldiğini de savundu Rona. Eğitim İş’in yaptığı araştırmaya göre, ilkokul 1. sınıfa başlayan bir öğrencinin başlangıç gideri bin 624,50 TL, ortaokula başlayan öğrencinin başlangıç gideri bin 700,78 TL, liseye başlayan öğrencinin ise bin 829,98 TL. Rona, asgari ücretle yaşamını devam ettiren bir ailenin, ilkokula başlayan çocuğu için bir aylık maaşının tamamını harcamak zorunda kalacağını da kaydetti.
 

TAŞIMALI EĞİTİM VURGUSU

Açıklamada şu ayrıntılar dikkat çekti: “4+4+4 düzenlemesi ile birlikte 2012-2013 eğitim öğretim yılından itibaren çok sayıda köy okulu kapatıldı ve taşımalı eğitim uygulamaları yaygınlaştı. 2013-2014 eğitim öğretim yılında toplam 23 bin 880 okul, 10 bin 551 merkez okula taşınırken taşınan ilkokul ve ortaokul öğrenci sayısı 825 bin 90’a çıktı. 2017-2018 eğitim öğretim yılında ise toplam 43 bin 405 okul, 12 bin 55 merkez okula taşınıyor. Taşınan öğrenci sayısı ise 810 bin 35. Başkan Rona, eğitimlerine devam etmek için yerleşim yerlerine en yakın ilçelere giden öğrencilerin Aladağ’da olduğu gibi devlete ait yurt olmadığı için yine cemaat ve tarikatların yurtlarına yönlendirileceğine dikkat çekti.” 

Okullaşma oranı düştü

Eğitimin temel sorunlarından biri olan okullaşma oranlarında da düşüş yaşandı. Geçtiğimiz yıl yüzde 95.68 olan ortaokullarda okullaşma oranı bu yıl 94.47’ye düşerken, ortaöğretimde yüzde 83.58 oldu. Bursa Merkezde 49 öğrenciye kadar çıkan ilkokul 1. Sınıflar ve 45 öğrenciye çıkan Anadolu Lisesi mevcut.

MEB’İN BÜTÇESİNE KESİNTİ

Rona, tasarruf tedbirleri kapsamında Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinin 2 milyar TL’sinin kesildiğini de vurguladı. Öğrenci sayısının artmasıyla birlikte okul, derslik ve öğretmen açığının hızla büyüdüğünü kaydeden Rona, “Bugün Türkiye’de halen öğretmeni olmayan okullar bulunmaktadır. Türkiye’deki okulların yarısından fazlasında ikili eğitim yapılmakta, birleştirilmiş sınıflarda eğitim ve taşımalı eğitim uygulamasına devam edilmektedir. Okullardaki altyapı ve donanım eksiklikleri, nitelikli bir eğitim politikasının yürütülmesinin önünde büyük bir engeldir. Okul yetersizliği ve derslik açığının yanında, acil çözüm bekleyen en önemli sorun öğretmen açıklarıdır” dedi. Eğitim-İş’e üye eğitim emekçileri; parasız, bilimsel, demokratik, laik, ulusal ve karma eğitim, Atatürk’ü ve devrimlerini anlatmaya, haksızlığa, hukuksuzluğa maruz kalmış tüm eğitim emekçilerinin yanında olmaya devam edeceklerini belirttiler.

 

Sende Yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500