Hazine eski Müsteşarı, Ekonomist Mahfi Eğilmez, son olarak gösteriş tüketimi ve züppe etkisi kavramları üzerinden Türk insanının son yıllardaki harcama eğilimlerini değerlendirdi. ‘Gösteriş tüketimi’nin (conspicuos consumption); ekonomi jargonunda uzun süredir kullanılan bir deyim olduğuna dikkat çeken Eğilmez, sanayi devrimiyle birlikte sınıf atlamış olan sonradan görme zenginlerin lüks tüketime yönelmelerini açıkladı.

MAY Tohum’dan üreticilere eğitim desteği MAY Tohum’dan üreticilere eğitim desteği

KİŞİ BORÇLU DA OLSA
“Zamanla, gösteriş tüketimi gelişmekte olan ülkelerde de ortaya çıkmıştır” diyen eğilmez şöyle devam etti: “Gelişmekte olan ülkelerde yeterli gelire sahip olmayan hatta düşük gelirli olan çoğu insan, çevrelerine daha iyi durumda olduklarını gösterebilmek, kendilerini kanıtlayabilmek için gelirlerinin izin verdiği ölçülerin ötesinde harcama yaparlar. Örneğin borç, harç son model cep telefonu alırlar.” Ücret dışı gelirlerin enflasyon kadar artmadığına dikkat çeken Ekonomist Mahfi Eğilmez, “Buna karşılık alışveriş canlı, lokantalar, kafeler dolu, sokaklarda arabalar cirit atıyor. Bu durumu, kısmen gösteriş tüketimi kısmen de züppe etkisiyle açıklamak mümkün” ifadelerini kullandı.
ZÜPPE ETKİSİ NEDİR?
Eğilmez’in açıklamaları şöyle sürdü: “Züppe etkisi (snob effect); gösteriş tüketimine göre daha sonra ortaya çıkmış bir ekonomik – sosyolojik tanımlamadır. John Maynard Keynes tarafından ortaya atılmış olan züppe etkisi, yüksek gelirli insanların bir tüketim ürününe karşı taleplerinin düşük gelirli insanların talebiyle ters yönde oluşmasını açıklayan bir kavramdır. Örneğin X marka saat fiyatı yüksek olduğu için normal saatlere göre daha düşük talebe sahiptir (talep yasası.) Buna karşılık fiyatı düştükçe talebi artmaz. Çünkü fiyatı hala diğer saatlere göre çok yüksektir ve belirli gelirin altında geliri olanlar fiyatı düşmüş olsa da bu saati pahalı bulur ve alamazlar. Buna karşılık saatin fiyatı yükseldikçe bu saati talep edenlerin sayısında artış olur. Çünkü bu saati alanlar artık saatin daha az kişide olacağını ve kendilerine önemli bir statü sağlayacağını düşünerek hareket ederler.”
FİYAT-TALEP EĞRİSİ
“Fiyat düştükçe talep edilen miktar artar, fiyat arttıkça talep edilen miktar azalır. X marka saati esas alarak örneğini verdiğim bazı mallar için talep eğrisi bellidir: Fiyat arttıkça talep artar, fiyat düştükçe talep azalır. Gösteriş tüketimi düşük gelirli insanların statülerini yüksek göstermek amacıyla yaptıkları pahalı harcamaları, züppe etkisi ise yüksek gelirli insanların durumlarını iyi göstermek için yaptıkları gereksiz harcamaları anlatıyor.” (gidahatti.com)