Semih ŞAHİN

Dövizin durdurulamayan tırmanışı Türkiye ekonomisini olumsuz yönde etkilemeye devam ediyor. Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası'nın almış olduğu önlemler ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın “Yastık altındaki Dolar'ı altına çevirin” çağrısı Dolar'ın ateşini söndürmeye yetmedi, ülke ekonomisindeki döviz kaosu düştüğü yeri yakmaya devam ediyor. Artan döviz kurlarından restorandan manavına, iş adamından kuyumcusuna kadar etkilenmeyen bir işletme kalmazken, Dolar’daki artışın vurduğu diğer bir sektör de otomotiv oldu. Araba fiyatlarındaki genel artıştan dolayı sıfır ve ikinci el satışları duran galericilerin alım-satım işleri de nedeyse sıfıra yakın… Görüşlerini aldığımız Bursa Oto Galericiler Odası Başkanı Hakan Yanık ve galericiler çarşısı esnaflarından Sadık Demirci, araç fiyatlarının yükseldiğini ve araç piyasasında durgunluk yaşandığını dile getirdi.

ÖTV, işin tuzu biberi oldu

Bursa Oto Galericiler Odası Başkanı Hakan Yanık, piyasadaki durgunluğun 15 Temmuz itibariyle başladığını söyledi. Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ve zorunlu trafik sigortasına gelen zamların araç alıcılarını düşündürdüğünü söyleyen Yanık, "15 Temmuz'dan sonra Türkiye'de ciddi anlamda ekonomik sıkıntı var. Para piyasasındaki daralma bütün vatandaşları etkilemiş durumda. Türkiye'yi darbeyle yıkamayan güçler ekonomik anlamda yıkmak için harekete geçti. Para piyasasındaki daralma ve dövizdeki artış bizleri de aşırı derecede etkiledi. ÖTV'ye gelen zam, yaşadığımız ekonomik sıkıntıların tuzu biberi oldu. Sıfır araçlardaki bu artış ikinci el piyasasına da yansıdı. Piyasada her geçen sene bir önceki seneyi arar duruma geldik. Bu yılki piyasa durgunluğunun sebebi döviz ve altının inanılmaz yükselişi ve ÖTV'deki artış. Yakıtlara gelen zamlar da vatandaşı kara kara düşündürmeye başladı. Önceden almanın mücadelesinde olan insanlar şimdi alıp arabayı kullanmanın mücadelesini vermeye başladı" dedi.

Fiyatlar ne artar ne düşer

Galericiler çarşısı esnaflarından Sadık Demirci de satışlarda durgunluk olduğunu dile getirdi. Sıfır araç satışlarındaki durgunluğun ikinci el piyasasına da yansıdığını söyleyen Demirci, "Son zamanlarda araç fiyatların yükselmesiyle birlikte araç satamadığımız gibi, sattığımız aracın yerine yenisini de alamaz olduk. Tezgahlarımız şu an boş. Döviz fiyatlarının artışıyla başlayan otomotiv sektöründeki durgunluk galerici esnafını zor durumda bıraktı. Sıfır araç satışında durgunluk olduğu için buna paralel ikinci el satışlarda da durgunluk var. Fiyatların daha fazla artacağına inanmıyorum fakat fiyat düşüşü yaşanacağını da zannetmiyorum. Sigorta firmalarının yapmış olduğu usule uygun yolsuzluklar satışlarımızı olumsuz yönde etkilediği gibi galerici sicilimizi de olumsuz etkiliyor. Küçük hasarlı araç sahipleriyle sigorta şirketleri anlaşarak o araçlara pert kaydı verilmesi ve piyasadaki cazip hareketliliği kendi üzerine çekmesi satışlarımızı durduran bir diğer etken" ifadelerini kullandı.

İhracatçıya inovasyon koçu

Türkiye’de inovasyon bilincinin oluşması için 6 yıldır Türkiye İnovasyon Haftası düzenleyen Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve İhracatçı Birlikleri, ihracatçı firmalarda inovasyon yönetimi konusunda yetkinliği arttırmak, katma değerli ürün üretimini ve ihracatını üst seviyeye çıkarmak ve üniversite-sanayi işbirliğini daha da geliştirmek amacıyla İnovasyon Odaklı Mentorluk Projesi İnosuit’i hayata geçirdi. Projede Türkiye genelinde 43 firma yer aldı. Proje kapsamında İnovasyon konusunda çalışan üniversiteler ve akademisyenler ile ihracatçı firmalar eşleştirildi. İnovasyon konusunda deneyimli akademisyenler ile 11 ay süreyle yürütecekleri işbirliği firmaların inovasyon bilincinin artmasına katkı sağlayacak.

ÜCRETİN YARISI TİM’DEN

Proje ile TİM tarafından ihracatçı firmaların inovatif ürünler üretmesi ve ihracatta daha katma değerli ihracat iklimine geçilmesinin hedeflendiğini anlatan Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Sabri Ünlütürk, “İnovasyon konusuna yoğunlaşan çok değerli akademisyenler, bu proje çerçevesinde her hafta yarım gün firmalarda mesai yapacak. Firmaların AR-GE, İnovasyon ve Tasarım departmanlarıyla çalışacaklar. Firmalarımıza yeni bir vizyon çizecekler. Bu sürecin sonunda Ar-Ge Merkezi olmayan firmalarımızın Ar-Ge Merkezi kurmaları hedeflerimizin en büyüğü” dedi. Bu arada, projeye katılan firmaların alacakları danışmanlık hizmetinin yüzde 50’sini TİM ve üyesi olduğu ihracatçı birliği karşılarken, yüzde 50’sini firmalar kendisi üstlenecek.