Ali Eşref UZUNDERE

TMMOB Bursa İl Koordinasyon Kurulu Genel Sekreteri, Fikri Düşünceli, beraberinde kurul üyeleri olduğu halde, Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin “Kent Meydanı- Terminal (T2Hattı)” projesi ile ilgili değerlendirmelerde bulundu. BAOB yerleşkesinde yapılan ortak basın açıklamasında, Bursa’da her geçen gün artan trafik ve ulaşım sorunun kentte yaşayan herkesi olumsuz yönde etkilediği, yaşanan bu sorunun en önemli nedeninin ulaşım planlamasının zamanında ve uzun vadeli olarak yapılmamasından ve bu konudaki yatırımların doğru planlanmamasından kaynaklandığı bildirildi. Kent yönetimlerinin,  kentle ilgili kararları doluştururken; “katılımcılıktan ve demokrasiden” uzak ve “ben yaptım oldu” anlayışın hâkim olduğu belirtilen açıklamada, yapımı sürdürülen “Kent Meydanı-Terminal T2 raylı sistem hattı projesinin “ben yaptım oldu” projesi olduğu ileri sürüldü. Büyükşehir Belediyesi’nden proje ile ilgili doküman ve görüşme taleplerine projesi ve detayları oluşturma aşamasında olduğu gerekçesiyle kendilerine yüzeysel bilgileri içeren bir CD gönderildiği belirtildi. Bu CD incelendiğinde; Proje ile amaçlanan sadece 3000-3,500 kişi/saat kapasiteye sahip olduğu belirtilen Bursa Şehirlerarası Otobüs Terminalindeki yolcuların ve Terminal öncesi kent içindeki yolcuların kent merkezine karşılıklı olarak taşınması amaçlandığının anlaşıldığı belirtilen TMMOB Bursa İl Koordinasyon Kurulu ortak açıklamasında şöyle denildi:

T2 Tramvay hattı HRS olarak uygulanmalıydı

Bursa’da üç ana arterin bulunduğu, bunlardan ikisinin İzmir ve Ankara yollarında HRS planlanmışken ve bunlarda bile HRS’nin yetersiz olduğu görülmekte iken, kentin üçüncü arteri olan İstanbul yolunun tramvay olarak projelendirilmesi tartışmalıdır. Projenin planlama aşamasında; otobüs terminaline ve öncesi istasyonlara giden insan sayısından çok daha fazla olan hat üzerindeki 5 bin civarında çalışanı olan TOFAŞ, bundan birkaç kat daha fazla çalışanın bulunduğu DOSAB ve Yalova yolu üzerinde bulunan fabrikalarda çalışanlar ile projenin sonraki aşamasında ise Gemlik, Orhangazi İznik’e kadar uzanabileceği ön görülmemiştir.”Bursa Hafif Raylı Sistem projesinin 20 yıl önce planlanırken İstanbul yolu HRS olarak düşünülmüş ve hattın İstanbul yolu bağlantısı mevcut sistemde bırakıldığı belirtilen ve bu gün bu entegrasyonun sağlanmamasının en basit haliyle bursa halkına ulaşımda “çekilecek çile” olarak döneceği ileri sürülen açıklamada; şu görüşlere yer verildi:

“T2 tramvay hattının mevcut T1 hattıyla entegre olmadığı görülmektedir. Bu hattın İstanbul yolunda ana arter boyunca sürdürülmesi gereklidir. TOFAŞ ve Şehirlerarası Otobüs Terminali dikkate alınarak ortak bir istasyon ve terminal- istasyon ulaşımı için uygun yürüyüş yolları ve kolaylaştırıcı sistemler değerlendirilmemiştir.  T2 tramvay hattında yapılacak 11 istasyon üst geçit olarak planlanmakta, bu metal yapılar, İstanbul yolu girişinde ciddi bir görüntü kirliliğine yol açacaktır.

Kesilen ağaçlar içimi acıtıyor

Basın açıklamasından sonra söz alan Bursa Peyzaj Mimarlar odası başkanı NeclaÖzkaplan Yörüklü, T2 hattında kesilen ağaçlarla ilgili açıklamalarda bulundu. Yörüklü, Oda olarak BİMER aracılığı ile bilgi edinmek istediklerini ve “ağaçların ekonomik ömrünü doldurdu” şeklinde cevap aldıklarını belirtti.Yörüklü, “Cevabın altına da bilim insanları imzalarını atmışlar. Güzergâhta 600 tane topak akasya,120 sedir ve çınarlar kesilmiş. Çınarlar var ki 50-60 yaşlarında, topak Asyalarda 20-25 yaşlarındaydı. Enteresan 20 yıl önce dikilen top akasyalarla ilgili “ekonomik ömrünü doldurdu” gibi bir cümle kullanılmasını buradan kınıyorum. Ekonomik ömrünü tüketmek demek, kerestelik ağaçlar için kullanılır. Kent içinde dikilen kent ağaçlarıdır. Kent ağaçlarında ekonomik ömür diye bir şey yoktur. Bu ağaçlar 60-100 yıl yaşarlar.  Bize gönderilen yazıda bu ağaçların kaldırılma olanakları içinde ‘Ekonomik gelmediği için’ yazmışlar. Onlar, 280 tane topak akasyayı kestik diyorlar, biz 600 tane tespit ettik. Orman işletmeye bir hafta önce 120 sedir ağalı, bir hafta sonra 14 olarak tespit ettiriliyor. Kesilen ağaçlar canımı acıtıyor. Canlı yaşamına saygı denen bir şey var. Nakledilebilme imkânı var. Masrafı 50 bin liranın üzerinde değil” şeklinde konuştu.

MMO Şube Başkanı İbrahim Mart da, Bursa’nın ulaşımıyla ilgili olarak hazırladıkları raporları ilgili yerlere sunup kamuoyu ile paylaştıklarını belirterek,  Bursa’da acilen yeraltı treni ulaşım sisteminin başlatılması gerektiğini söyledi.